mandag 11. december 2023

Nyhedsbrev #2

Kære anpartshaver 

 Efter en meget turbulent og travl periode er det blevet tid til at give en uddybende information til jer anpartshavere. 

Jordrup Butikshus Aps indgik som bekendt en lejekontrakt med Købmanden i Jordrup Aps, som var et selskab Nikolaj havde oprettet med det formål at drive en dagligvarebutik i Jordrup i et kædesamarbejde med Dagrofa under konceptet Min Købmand. 

Det lykkedes desværre ikke for Nikolaj. Vi har i forløbet støttet fuld ud op om Nikolaj og forsøgt at hjælpe så godt vi kunne. Alle butikkens økonomiske relationer vedrørende drift, varekøb, kreditter mv. var alene et forhold med Nikolaj og Dagrofa, som vi ikke var involveret i. 

Først sent i forløbet på et møde med Dagrofa og Nikolaj blev det klart for os, hvor slemt det stod til. I ugen efter indgav Dagrofa en konkursbegæring og konkursen blev stadfæstet på et møde i skifteretten d. 24. november. 

Når vi på det tidspunkt ikke var ude med mere information om konkursen skyldtes det, at det var et forhold mellem Nikolaj og Dagrofa, og at vi ikke havde overblik over, hvad det kom til at betyde for os og den fremtidige drift af butikken. 

På møder med Dagrofa fik vi afdækket de 2 muligheder vi havde: 

  • At bede Dagrofa om at igangsætte søgningen efter en ny selvstændig købmand, som tilsvarende Nikolaj kunne indgå en lejekontrakt med Jordrup Butikshus og drive butikken i sit eget selskab 
  • At vi som en midlertidig løsning selv skulle gå ind og drive butikken i en kortere periode, indtil Dagrofa havde fundet den helt rigtige nye selvstændige købmand. 

Vi var alle enige om at det var vigtigt at få butikken åbnet igen så hurtigt som muligt og at vi ikke ville risikere at skulle holde butikken lukket i 2-3 måneder imens der skulle findes en ny købmand, som oveni købet skulle overtage butikken ovenpå en konkurs. 

Vi valgte at gå med model b i en løsning som beskrevet nedenfor: 

  • Vi har oprettet et nyt selskab Butikshuset Aps (fremover kaldt driftsselskabet). 
  • Selskabet er 100 % ejet af Jordrup Butikshus Aps (fremover kaldt ejendomsselskabet) som har indskudt en selskabskapital på kr. 40.000. i driftsselskabet.
    Driftsselskabet har oprettet en selvstændig bankkonto, så økonomien på de 2 selskabet er helt adskilt. 
  • Driftsselskabet har indgået en lejeaftale med ejendomsselskabet på samme vilkår som den tidligere lejeaftale. 
  • Driftsselskabet har indgået en Kædemedlemsaftale med Dagrofa og en samhandelsaftale med Dagrofa Logistik 
  • Driftsselskabet har indgået en Købsaftale med kurator om køb af varelageret, goodwill, immaterielle rettigheder mv. 
  • Ansøgt og fået tilladelser fra Fødevarestyrelsen, Detailhandelsgodkendelse, overførselsaftaler med Nets og Mobilpay samt håndtering af kontanter med Lomis 
  • Overført alarmsystem og videoovervågning samt flyttet aftaler med telefon og forsyningsselskaber 
  • Tegnet forsikring på varelager, personale, inventar mv. 
  • Indgået leverandøraftaler med Dao, GLS, Post Nord, Danske Spil, ugeblade, Dansk Retursystem og Marius Petersen 
  • Sidst men bestemt ikke mindst ansat Danny Dam Sørensen som butikschef i butikken. 
  • Danny har det daglige ansvar for butikken herunder ansættelse og ledelse af personale 

Vores ønske og hensigt med ansættelsen af Danny er at han driver butikken fuldstændig som var det hans egen, dog således at det det i den sidste ende stadig er driftsselskabet, der har det fulde juridiske og økonomiske ansvar for driftsselskabet og driften af butikken. 

Alt dette har vi selvfølgelig ikke kunnet gøre uden fuld opbakning og support fra Dagrofa. 

Også fremover får vi fuld support fra Dagrofa med regnskabsservice, løn, likviditetsbudgetter og månedsrapportering osv. så vi har fuld kontrol med økonomien. 

Både Dagrofa, Danny og vi er overbeviste om at det kan lade sig gøre at drive en Min Købmand i Jordrup som en sund forretning. Vi har helt styr på økonomi og omkostninger 

men vi er helt afhængige af at I alle bidrager og lægger så stor en del af jeres handel i butikken som mulig. 

Vores mål er fortsat at finde den helt rigtige selvstændige købmand som kan overtage driftsselskabet. Vi har lavet en aftale med Dagrofa om at de har 6 måneder til at finde købmanden til os. Aftalen indebærer samtidig at Dagrofa indestår for at vi, hvis det mod 

alle odds ikke lykkedes at drive driftsselskabet med en sund økonomi, har mulighed for at kunne lukke driftsselskabet solvent med indskuddet på kr. 40.000 intakt. Der er således ikke en risiko for at ejendomsselskabet kommer til at miste penge på driftsselskabet. 

Til slut lidt info om ejendomsselskabet: 

  • Ejendomsselskabet har aktiver for ca. kr. 2.300.000. Køb af ejendommen, renovering og indsætning af nyt inventar står os i ca. kr. 2.000.000 
  • Ejendomsselskabet har et tilgodehavende i boet for 2 måneders husleje og elforbrug i første del af august på i alt ca. kr. 28.000. Beløbet må regnes for tabt. Husleje for december måned og frem betales af driftsselskabet. 
  • Ejendomsselskabet har således knap kr. 300.000stående. Nogle af pengene skal vi bruge som buffer til ejendommens drift og vedligeholdelse. Resten af pengene vil vi gerne bruge til et par projekter vi arbejder med. 
    • Vi har søgt og fået 50% tilskud til et solcelleanlæg som koster ca. kr. 240.000, hvor vi på vores 50% andel vil have en tilbagebetalingstid på ca. 3 år.
    • Vi vil gerne have omlagt det grønne areal ved butikken med et græsareal der kan holdes af en robotklipper og omkranses af noget ”vild med vilje” beplantning samt evt. en petanque-bane langs gavlen på butikken 

    Vi håber at kunne realisere projekterne til foråret men afventer lige udviklingen i driftsselskabet og om pengene rækker til begge projekter, inden vi sætter noget i gang. Samlet set er vi rigtig juleglade og stolte over at det er lykkedes at få alt på plads og butikken i fuld drift – kun en uge efter konkursen! 

    Vi gælder os lige så meget over at det er lykkedes at få Danny med om bord. Han gør det fantastisk godt og synes at være det helt rigtige match for os. 

    Så endnu engang bak om Danny og butikken. De fortjener det. 

    De bedste julehilsner og ønsket om en rigtig glædelig jul og et godt nytår

    På vegne af bestyrelsen og arbejdsgruppen 

    Bent Skovsen 

    Vi har med ovenstående forsøgt at give en fyldig information om vores tiltag og arbejde. 
    I tilfælde af yderligere spørgsmål kan I ringe til mig på tlf. 4160 5313.